Vanliga frågor & svar

Vanliga frågor och svar från styrelsen på Örehus4

1.

    Ekonomisk förvaltning: HSB Malmö


    Kundtjänst

    Växel: 010-442 30 00

    Fax: 040-12 22 37

    E–post: kundtjanst.malmo@hsb.se

    Telefontid:

    Mån-fred kl 08:00-16:00


    Ansökan om medlemsskap i föreningen skall skickas HSB Malmö. Utöver

    ansökningshandling skall överlåtelseavtal samt personupplysning på köparen bifogas.

    Styrelsen avslår alla inkompletta medlemsskapsansökningar.


2.

Medlemskapet:

Föreningen accepterar inte juridiska personer som medlem.

Föreningen accepterar delat ägande under förutsättning att ägarna är sambos/makar eller släktskap finns mellan exempelvis barn och förälder. Styrelsen kan även ge sitt godkännande till andra konstellationer i enskilda fall.



3.

Accepteras delat ägande? Svar: Ja, sambo/makar, släktskap mellan ex.vis förälder

eller i fall där styrelsen har gett sitt godkännande. För medlemskap krävs även godkänd

kreditupplysning och/eller betalningsförmåga.


4.

Vad ingår i avgiften?

Värme, vatten och bostadsrättstillägget till hemförsäkringen ingår i avgiften. Det tillkommer obligatoriska tillägg gällande kabel-TV (grundutbud ) tillkommer om 85 kr/mån samt för bredband(1000/1000mb/s), 70 kr/mån. Föreningen har även ett gemensamt elavtal med individuell mätning. Mätaren läses av varannan månad.


På fakturan man får av HSB så särredovisas Internet (70 kr/mån) samt Kabel-TV (85 kr/mån). El faktureras i efterskott. På senaste avin från HSB avseende juli 2023 så fakturerades elkostnaden för mars månad.


5.


Avgiftsförändringar:

När skedde den senaste avgiftsförändringen och med hur mycket förändrades avgiften?

    • Vi höjde årsavgiften den 1 april i år för lägenheterna med 8%. Även hyran för parkerings- och garageplatserna höjdes den 1 april, detta med 150 kr per månad.


Finns det några kommande planerade avgiftsförändringar?

    • Nej, det råder en stor osäkerhet kring vart räntor och energipriser tar vägen vilket gör att det i dagsläget är svårt att bedöma de ekonomiska konsekvenserna.


6.

Hur många hyreslägenter finns det kvar? För närvarande 5 st (2023-11-22).


7.

Finns det några kommande renoveringar planerade?

Svar:

De mål vi satt upp för styrelseåret 2023/2024 är nedanstående för vår fastighet:
- Förbättra energiprestandan med 2% jämfört 2022 - fjärrvärme, varmvatten, fastighetsel
- Uppdatera underhållsplanen och besluta om prioriterade åtgärder för 2024
- Taggsystem - ta fram och utvärdera inkomna förslag och fatta beslut i Styrelsen
- Laddstolpar - ta fram och utvärdera inkomna förslag och fatta beslut i Styrelsen
- Fasa ut samtlig belysning till LED


8.

OBS! Angående renovering av lägenhet: många nya medlemmar vill gärna komma

igång snabbt med renoveringsåtgärder. Vi ber mäklaren att informera den nya

medlemmen´om att inte sätta igång renoveringsaktiviteteter innan styrelsen hunnit

informera vad som gäller i fastigheten.


9.

Vilken är er kabel TV och bredbandsleverantör?

Svar: COM HEM kabel TV och Ownit bredbandsfiber finns till lägenheterna.


10.

Parkering: 

Föreningen har 68 garageplatser (650 kr/mån för medlemmar) samt 18 parkeringsplatser            utomhus (400 kr/mån för medlemmar), avgifterna för laddstolpar kan höjas. Separat                    kösystem gäller, för frågor eller anmälan om intresse kontakta info@orehus4.se.



11.

Senast utförda renoveringar:

- 2019 Samlingslokalen har fräschats upp med målning av väggar och klinker på golv.

- 2022 Renovering av gård och garage.

- 2022 Förberett för laddstolpar på föreningens parkeringsplatser utomhus.


12.

Sker tillsyn vid överlåtelse av bostadsrätten? Om JA – vem bokas den med i så fall?

  • Ja, och det enklaste är att vända dig till styrelsen så återkommer vi med vem som närvarar.



Uppdaterat den 27/8 - 2023