1.
Ekonomisk förvaltning: HSB Malmö
Kundtjänst
Växel: 010-442 30 00
Fax: 040-12 22 37
E–post: kundtjanst.malmo@hsb.se
Telefontid:
Mån-fred kl 08:00-16:00
Ansökan om medlemsskap i föreningen skall skickas HSB Malmö. Utöver
ansökningshandling skall överlåtelseavtal samt personupplysning på köparen bifogas.
Styrelsen avslår alla inkompletta medlemsskapsansökningar.
2.
Medlemskapet:
Föreningen accepterar inte juridiska personer som medlem.
Föreningen accepterar delat ägande under förutsättning att ägarna är sambos/makar eller släktskap finns mellan exempelvis barn och förälder. Styrelsen kan även ge sitt godkännande till andra konstellationer i enskilda fall.
3.
Accepteras delat ägande? Svar: Ja, sambo/makar, släktskap mellan ex.vis förälder
eller i fall där styrelsen har gett sitt godkännande. För medlemskap krävs även godkänd
kreditupplysning och/eller betalningsförmåga.
4.
Vad ingår i avgiften?
Värme, vatten och bostadsrättstillägget till hemförsäkringen ingår i avgiften. Det tillkommer obligatoriska tillägg gällande kabel-TV (grundutbud ) tillkommer om 85 kr/mån samt för bredband(1000/1000mb/s), 70 kr/mån. Föreningen har även ett gemensamt elavtal med individuell mätning. Mätaren läses av varannan månad.
På fakturan man får av HSB så särredovisas Internet (70 kr/mån) samt Kabel-TV (85 kr/mån). El faktureras i efterskott. På senaste avin från HSB avseende juli 2023 så fakturerades elkostnaden för mars månad.
5.
Avgiftsförändringar:
När skedde den senaste avgiftsförändringen och med hur mycket förändrades avgiften?
Finns det några kommande planerade avgiftsförändringar?
6.
Hur många hyreslägenter finns det kvar? För närvarande 5 st (2023-11-22).
7.
Finns det några kommande renoveringar planerade?
Svar:
De mål vi satt upp för styrelseåret 2023/2024 är nedanstående för vår fastighet:
- Förbättra energiprestandan med 2% jämfört 2022 - fjärrvärme, varmvatten, fastighetsel
- Uppdatera underhållsplanen och besluta om prioriterade åtgärder för 2024
- Taggsystem - ta fram och utvärdera inkomna förslag och fatta beslut i Styrelsen
- Laddstolpar - ta fram och utvärdera inkomna förslag och fatta beslut i Styrelsen
- Fasa ut samtlig belysning till LED
8.
OBS! Angående renovering av lägenhet: många nya medlemmar vill gärna komma
igång snabbt med renoveringsåtgärder. Vi ber mäklaren att informera den nya
medlemmen´om att inte sätta igång renoveringsaktiviteteter innan styrelsen hunnit
informera vad som gäller i fastigheten.
9.
Vilken är er kabel TV och bredbandsleverantör?
Svar: COM HEM kabel TV och Ownit bredbandsfiber finns till lägenheterna.
10.
Parkering:
Föreningen har 68 garageplatser (650 kr/mån för medlemmar) samt 18 parkeringsplatser utomhus (400 kr/mån för medlemmar), avgifterna för laddstolpar kan höjas. Separat kösystem gäller, för frågor eller anmälan om intresse kontakta info@orehus4.se.
11.
Senast utförda renoveringar:
- 2019 Samlingslokalen har fräschats upp med målning av väggar och klinker på golv.
- 2022 Renovering av gård och garage.
- 2022 Förberett för laddstolpar på föreningens parkeringsplatser utomhus.
12.
Sker tillsyn vid överlåtelse av bostadsrätten? Om JA – vem bokas den med i så fall?
Uppdaterat den 27/8 - 2023
COPYRIGHT © ALLA RÄTTIGHETER FÖRBEHÅLLNA